Zespół serotoninowy (SS, z ang. serotonin syndrome) − stan wywołany zbyt dużą ilością serotoniny w mózgu. Najczęściej spowodowany jest interakcjami różnych substancji blokujących wychwyt zwrotny neuroprzekaźnika, m.in. niektórych TLPD (klomipraminy), inhibitorów MAO z SSRI, SSRI z dekstrometorfanem, przedawkowaniem SSRI. ZS może się pojawić również na początku terapii SSRI. Może też być powikłaniem augmentacji terapii SSRI węglanem litu. Może prowadzić do śmierci. Do 1999 roku stwierdzono 23 przypadki śmiertelne.
Przyczyny Zespół serotoninowy jest wynikiem działania różnych substancji hamujących reabsorpcję serotoniny.
Poniższa tabela przedstawia przykłady substancji, których przedawkowanie lub połączenie może doprowadzić do wystąpienia zespołu serotoninowego. +Grupa substancjiPrzykłady substancji, które mogą wywołać zespół serotoninowyAntydepresantyiMAO, TLPD, SSRI, SNRI, nefazodon, trazodonOpioidyfentanyl, tramadol, oksykodon, pentazocynaStymulanty, empatogeny, psychodelikiMDMA, sybutramina, metylofenidatZioławyciąg z dziurawca zwyczajnegoInnedekstrometorfan, pochodne kwasu walproinowego, sole litu, olanzapina, buspiron, rytonawir, metoklopramid, tryptofan
Objawy zespołu serotoninowego